Hvem er vi?
Musikselskabet Larmonien er et studentkorps tilhørende Universitetet i Bergen. Vi har sosial spilleglede i fokus, og ønsker studenter ved alle fakulteter og studiesteder i Bergen hjertelig velkommen til oss. Vi er et korps med janitsjarbesetning, som vil si at vi har med både treblåsere og messingblåsere i tillegg til perkusjon. Selv om vi går under betegnelsen ”korps”, så tar vi gjerne i mot deg som spiller andre instrumenter også.

Repertoaret vårt er vidt og variert, og vi spiller alt fra pop og rock til filmmusikk og folkeviser. Vi prøver å skifte ut noen sanger hvert semester, og setter gjerne sammen spesielle repertoarer til spilleoppdrag.

Historie
Musikselskabet Larmonien ble stiftet 21. februar 1966 av en gruppe studenter i Aktive Studenters Forening.

I den spede begynnelsen levde Larmonien en kummerlig tilværelse, men høsten 1969 ble øvingene våre flyttet til Hulen, og der trivdes vi så godt at vi ble i over 25 år. Etter det holdt vi til på Det Akademiske Kvarter i en god del år, før vi flyttet til vårt nåværende øvingslokale i Nygårdsgaten 1B. Musikselskabet Larmonien er selvsagt bevisst i sin rolle som den ledende kulturinstitusjonen på Nygårdshøyden, og vi har i den forbindelse gitt ut sangboken «På Høyden» og CD-en «30 år med Larm». Begge har blitt mottatt med stor jubel, og vi bruker selvsagt sangboken ved enhver tenkelig anledning, både til hverdags og til fest.

Vårt motto er ”Inimicissima musicae”, som betyr ”Musikkens verste fiende”, og vår maskot og høyeste beskytter er Hans Høyhet Nygaardsgubben. Historien forteller at han er et tykkfallent, lite troll på vel 300 år, som bor inne i Nygårdshøyden. Han er litt sjenert, men ellers veldig nysgjerrig på hva studentlivet i Bergen har å tilby.

I våre røde uniformer har vi marsjert gjennom Bergens gater og smau, alltid med vår edle beskytter Nygaardsgubben i spissen. Vi har sørget for både larm og sjarm, og vi ønsker å fortsette med det så lenge vi kan.

De Larmonske Bud
I Musikselskabet Larmonien har vi ti bud som vi ser på som gode retningslinjer i studenthverdagen, og en ekte larmonist vet å følge disse. Budene lyder som følger:

1. Du må komme deg på øvelse, uansett vær og helse.
  2. Du stiller gladelig opp på spilleoppdrag og andre larmonske aktiviteter.
  3. Du skal beskytte Larmoniens eiendeler med livet som innsats.
  4. Du skal hedre Nygaardsgubben i tykt og tynt og det vil gå deg vel og du får leve til du dør.
  5. Du kan godt drite deg ut i ny og ne, men husk; rykter kan ikke avkreftes.
  6. Sangboken følger selvsagt med hvorhen og nårhen du ferdes i Larmonien og i livet ellers.
  7. Du skal ei frykte Pæren.
  8. Du skal alltid betale medlemskontingenten i tide.
  9. Du skal ikke stjele dersom det ikke kreves i forbindelse med gaveideer til SMASH-arrangement.
  10. Du skal elske og ære Larmonien til døden skiller dere ad, og prioritere Orkesteret, framfor alt og overalt.

Støtt Musikselskabet Larmonien med Grasrotandelen!
Vi er endelig registrert som grasrotmottaker hos Norsk Tipping! Det betyr at du som spiller hos Norsk Tipping kan støtte oss med 5% av din spillerinnsats hver gang du spiller, uten at det koster noe ekstra for deg. Alt du trenger å gjøre er å oppgi Musikselskabet Larmonien som din grasrotmottaker hos Norsk Tipping.